T: 026-4952588
Kroon-Oil Kroon-Oil

Waarschuwingslampje stuurbekrachtiging

De stuurbekrachtiging is tegenwoordig een standaard in de auto. U zult hem dan ook direct missen wanneer deze niet meer werkt en u hard moet werken om de auto door een bocht te krijgen. Zonder stuurbekrachtiging is het niet prettig rijden. U kunt waarschijnlijk gewoon blijven rijden maar dat is niet verstandig daar het een apk-punt is en u het risico loopt dat het stuurhuis beschadigd raakt door te weinig smering.

Zoveel systemen, zoveel lampjes

Er kan op een moderne auto een hele batterij van “Bestuurdersassistentie-systemen” zijn ingebouwd die allerlei functies van de bestuurder over kunnen nemen of helpen bij bepaalde verrichtingen. ABS (antiblokkeersysteem) is bijvoorbeeld ook een dergelijk systeem of de handige cruise control. Zo zijn er nog veel meer, maar elk van die systemen moet wel goed werken vandaar dat ze allemaal continu worden gecontroleerd op de werking. Valt een systeem uit of dreigt de werking ervan te worden onderbroken dan volgt er vaak een waarschuwing met een lampje op het dashboard.

Kleuren geven de ernst van de situatie aan

Alle lampjes hebben een bepaalde kleur die aangeeft hoe serieus de melding moet worden genomen:

  • Groen: systeem of functie oké
  • Wit: aanwijzing
  • Geel of oranje: waarschuwing, zo snel mogelijk controleren
  • Rood: serieuze waarschuwing; zo snel mogelijk actie ondernemen (stoppen, controleren, verhelpen)

Dus een rood waarschuwingslampje geeft aan dat het probleem zo snel mogelijk moet worden verholpen. En wanneer deze ook nog knippert, kunt u beter de auto zo snel mogelijk aan de kant zetten en hulp inschakelen.

Stuurbekrachtiging belangrijk

Tegenwoordig hebben de meeste auto’s stuurbekrachtiging. Er zijn hydraulische en elektrische systemen die beiden dezelfde functie hebben, namelijk op het moment dat u aan het stuur draait, de kracht vergroten die wordt overgebracht (hydraulisch) of het stuur verdraaien met behulp van een elektromotortje.
Het hydraulische systeem bestaat uit een hydraulische pomp, slangen en cilinders die de stuurstang een handje helpen. De pomp van dit systeem wordt aangedreven door een v-snaar of een andere overbrenging die met de motor is verbonden. Daardoor draait dit pompje continu en wordt alleen wanneer aan het stuur wordt gedraaid, de kracht van de oliedruk overgebracht naar het stuurhuis. Nadeel van dit systeem is dus dat er veel meer mechanische onderdelen nodig zijn waardoor ook meer defecten kunnen ontstaan.
In de elektrische variant van de stuurbekrachtiging zorgt een motortje voor de bekrachtiging en het draaien van de wielen. Hiervoor is wel een vernuftig systeem nodig die een en ander meet en controleert. Hiervoor zorgt een microprocessor die precies berekent wanneer en met hoeveel kracht er moet worden gestuurd. En zoals bij elk elektronisch systeem kan ook hier wat misgaan.

Waarschuwingslampje stuurbekrachtiging

lampje-stuurbekrachtigingVan beide systemen wordt de werking voortdurend gecontroleerd en wanneer er iets niet in orde is, volgt een waarschuwing middels een lampje op dashboard zoals hieronder, een stuur met een uitroepteken ernaast.
De kleur van het lampje kan ook oranje zijn wat toch ook aangeeft dat er actie moet worden ondernomen. Hiervoor heb je wel de kennis nodig die alleen bij een garage te vinden is, zoals bij Automobielbedrijf Zeilmaker.

Automobielbedrijf Zeilmaker

Kom dus langs of neem contact op met ons wanneer het lampje van de stuurbekrachtiging brandt. Het is belangrijk dit zo snel mogelijk te laten controleren en op te lossen. Neem gerust contact op met ons voor meer informatie.

Gerelateerde artikelen

Direct een afspraak maken?

Plan direct uw afspraak in onze werkplaats

Afspraak werkplaats Zeilmaker Rheden